Dostępna szkoła to szkoła, w której każde dziecko może w pełni rozwinąć swój potencjał. To miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel oraz rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności, czy specjalnych potrzeb. Dostępna szkoła to szkoła dla każdego!

Nasza szkoła bierze udział w projekcie, który ma pomóc szkołom w likwidacji barier z zakresu dostępności. Celem projektu jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczał standardy w obszarach dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły oraz procedur.


W ramach projektu każdego dnia w naszej szkole zachodzą zmiany, które sprawią, że mury szkoły staną się bardziej przyjaznym i dostępnym miejscem dla uczniów i rodziców. Dzięki otrzymanym środkom finansowym nasi uczniowie mogą doskonalić umiejętności językowe w nowoczesnej, multimedialnej pracowni językowej. Osoby niepełnosprawne mają do dyspozycji nowoczesną, wyremontowaną łazienkę w pełni dostosowaną do ich potrzeb. Na szkolnych korytarzach pojawiły się poręcze, które ułatwią codzienne poruszanie się i zwiększą bezpieczeństwo dzieci. Zmianie ulega również infrastruktura zewnętrzna. Zakończyły się prace nad chodnikiem, który ułatwi sprawne dostanie się do placówki chodnik. Szkoła została także wyposażona w drzwi wejściowe z nagrzewnicą. Na szkolnych korytarzach pojawiły się tablice informujące o przeznaczeniu kolejnych sal lekcyjnych wraz z zapisem w Alfabecie Braille’a oraz szczegółowe plany kolejnych kondygnacji budynku.

Efekty realizacji projektu "Dostępna Szkoła" w Zespole Szkolno - Przedszkolnym Nr 8 w Nowym Sączu

Dostępna Szkoła” jest projektem realizowanym przez Fundację Fundusz Współpracy przy wsparciu ze strony Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, jako pilotaż działania „Szkoły bez barier” i jest elementem programu ,,Dostępność Plus” finansowanego przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt powstał z myślą o placówkach edukacyjnych wymagających wprowadzenia udogodnień architektonicznych i usprawnienia rozwiązań systemowych dotyczących dostępności szkół dla osób z niepełnosprawnościami.

Nasza szkoła bierze udział w projekcie, który ma pomóc szkołom w likwidacji barier z zakresu dostępności. Celem projektu jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczał standardy w obszarach dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły oraz procedur. W ramach projektu każdego dnia w naszej szkole zachodzą zmiany, które sprawią, że mury szkoły staną się bardziej przyjaznym i dostępnym miejscem dla uczniów i rodziców.

Dzięki otrzymanym środkom finansowym nasi uczniowie mogą doskonalić umiejętności językowe w nowoczesnej, multimedialnej pracowni językowej. Dzięki projektowi, w czasach gwałtownego rozwoju technologicznego mamy możliwość wykorzystywania innowacyjnych metod w nauczaniu, w których stosuje się systemy multimedialne usprawniające i uprzyjemniające naukę. Sięgnięcie po nowoczesne urządzenia ma za zadanie znacznie umilić naukę nawet najmłodszym uczniom oraz usprawnić nabywanie umiejętności językowych.

Osoby niepełnosprawne mają do dyspozycji nowoczesną, wyremontowaną łazienkę w pełni dostosowaną do ich potrzeb. Pomieszczenie charakteryzuje odpowiednia wielkość powierzchni manewrowej. Było to także kluczem do rozmieszczenia sanitariatów, ponieważ inna przestrzeń potrzebna jest dla osoby na wózku inwalidzkim, a inna dla poruszającej się z pomocą kuli oraz zadbanie o swobodę poruszania się wszystkich użytkowników. Przy projektowaniu pomieszczenia uwzględniono także wysokości płaszczyzny widzenia oraz możliwości zasięgu kończyn górnych i dolnych, a likwidacja progów zwiększyła bezpieczeństwo poruszania się osób na wózkach. Konieczna była także odpowiednia szerokość drzwi, w które z powodzeniem zmieści się wózek. Istotna była także przestrzeń przy poszczególnych urządzeniach. Uchwyty i poręcze zróżnicowane są pod katem długości oraz średnicy.

Na szkolnych korytarzach pojawiły się poręcze, które ułatwiają codzienne poruszanie się i zwiększą bezpieczeństwo dzieci. Zmianie ulega również infrastruktura zewnętrzna. Zakończyły się prace nad chodnikiem, który ułatwił sprawne dostanie się do placówki. Pojawiły się także ławeczki, gdzie uczniowie mogą odpocząć po trudach szkolnego dnia oraz donice z kwiatami, które ożywiły przestrzeń szkolną. W ramach projektu szkoła wzbogaciła się także o wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych. Posiadany podjazd umożliwia wejście parter budynku oraz na teren sali gimnastycznej. W celu dostania się na wyższe piętra niezbędne jest korzystanie ze schodołazu. Placówka została także wyposażona w drzwi wejściowe z nagrzewnicą. Korytarze są szerokie i przestronne. Klasy młodsze dysponują wyznaczoną specjalnie dla nich strefą. Starsi uczniowie przebywają na w wydzielonym skrzydle. Dzieci mają możliwość korzystania z szafek, w których mogą zostawiać książki czy inne rzeczy, których nie potrzebują w danym momencie.

Każdego dnia staramy się, aby na terenie szkoły dzieci mogły w pełni rozwinąć swój potencjał. Chcemy, aby przestrzeń szkolna była miejscem, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel oraz rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb.

Dzięki udziałowi w projekcie ,,Dostępna Szkoła”, nasi uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogą korzystać z nowoczesnej sali doświadczenia świata. Jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. 

Głównym jej celem jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców, wzbogacanie doświadczeń oraz miłe spędzanie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji. 

Pobyt w sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowanie szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenia, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi. W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami. Pozytywne działania przenoszą się w inne sytuacje i w konsekwencji stymulacja i interakcja prowadzą do poprawy komunikacji.

Informacje podstawowe na temat projektu "Dostępna Szkoła"

Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 8 w Nowym Sączu realizuje grant pn. „Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”

Logo projektu Dostępna Szkoła

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie 4.1 Innowacje społeczne

Projekt polega na dostosowaniu 3 szkół z Miasta Nowego Sącza do wytycznych zawartych w Modelu Dostępnej Szkoły w zakresie dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami. W ramach projektu możliwe będzie przeprowadzenie działań modernizacyjnych, zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia oraz działań podnoszących świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych.

Realizator projektu: Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską.

Organ prowadzący: Miasto Nowy Sącz

Całkowita wartość projektu: 1 614 318, 00 zł

Całkowita wartość dofinansowania: 1 305 000,00 zł

Okres realizacji projektu: 01.10.2021 r. – 29.06.2023 r.

Liderzy dostępności w naszej szkole:

mgr Beata Kozieł
mgr Gabriela Kucharska
mgr Ewa Siedlarz