Miasto Nowy Sącz realizuje projekt pn. „Dwujęzyczne maluchy w Nowym Sączu” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Priorytet 6: Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 6.9 Wsparcie wychowania przedszkolnego, typ C. dwujęzyczny maluch
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest wprowadzenie dwujęzyczności w 7 wytypowanych Ośrodkach Wychowania Przedszkolnego w ramach 19 oddziałów poprzez kompleksowe wsparcie dzieci oraz 25 nauczycieli, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i orzeczeniami o niepełnosprawności. Projekt ma na celu podniesienie kompetencji językowych dzieci poprzez wdrażanie metod dwujęzycznego nauczania, w tym immersji językowej oraz rozwijanie ich umiejętności komunikacyjnych w języku polskim i angielskim.
Główne zadania:
1. Wprowadzenie modelu nauczania dwujęzycznego (angielski–polski)
– przygotowanie i wdrożenie programu nauczania, zakładającego integrację języka angielskiego w codziennych aktywnościach przedszkolnych (poprzez zabawę, pomoce audiowizualne, aktywności zespołowe)
2. Dostosowanie placówek i wyposażenie dydaktyczne
– zakup niezbędnych materiałów, pomocy dydaktycznych i licencji edukacyjnych wspierających nauczanie dwujęzyczne
3. Doskonalenie kadry pedagogicznej
– szkolenia metodyczne i merytoryczne dla nauczycieli mające na celu rozwój kompetencji potrzebnych do prowadzenia zajęć dwujęzycznych
4. Wsparcie organizacyjne i metodyczne
– zapewnienie wsparcia dla kadry w zakresie wdrażania programu dwujęzycznego, obejmujące pomoc organizacyjną i merytoryczną
Główne rezultaty projektu:
1. Wdrożenie programu wychowania dwujęzycznego w przedszkolach objętych projektem, umożliwiającego dzieciom codzienny kontakt z językiem angielskim w naturalnych sytuacjach edukacyjnych i zabawowych.
2. Podniesienie jakości edukacji przedszkolnej poprzez wykorzystanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i materiałów wspierających nauczanie dwujęzyczne.
3. Zwiększenie kompetencji językowych i metodycznych kadry pedagogicznej dzięki szkoleniom i wsparciu metodycznemu, co przełoży się na trwałą poprawę jakości pracy przedszkoli.
4. Wyposażenie placówek w innowacyjne pomoce dydaktyczne i licencje edukacyjne wspierające proces wychowania do dwujęzyczności.
5. Zwiększenie motywacji i zaangażowania dzieci w proces uczenia się języków obcych poprzez atrakcyjne, zintegrowane z zabawą metody pracy.
6. Stworzenie modelu organizacyjnego i metodycznego do prowadzenia zajęć dwujęzycznych, możliwego do wdrożenia w kolejnych placówkach.
Całkowita wartość projektu: 1 236 084,00 zł
Finansowanie UE: 1 036 114,77 zł
Data rozpoczęcia realizacji projektu: 01.09.2025r.
Data zakończenia realizacji projektu: 31.08.2028r.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie